Har du en hund du vill ska träna dra i vinter?

Träna drag i vinter?

Är du intresserad av att träna hunden att dra däck i vinter? Här får du reda på hur du kan träna med din hund oavsett storlek och ras.

Alla vi kan behöva lite tips ibland på hur man kan träna hundarna under vintern. Här finner du lite information hur du kan träna med din hund, det spelar ingen roll hur stor eller liten hund du har.

 

Jag själv, Emma, har tre stycken Alaskan Huskys och en schäfer. När jag skaffade min hane(första husky) var dragträning ganska nytt, man kan säga att jag visste nästan ingenting. Men nu har åren gått och jag har fått mig erfarenhet som jag gärna vill dela med mig till er andra.

 

Börja från steg ett?

Jag började med att införskaffa mig ett tomt bildäck, sådana kan man hitta på de flesta bensinmackar och är ofta gratis. Finns flertalet stationer som med glädje ger bort tomma däck.
Har du en mindre hund så kanske du kan hitta ett gammalt däck till skottkärra. Har du mellanstor hund så kan man ta ett gammalt däck ifrån en fyrhjuling.

Du kanske tycker att däcket känns lätt? Ingen fara, för när snön har kommit så kommer däcket att fyllas med snö och blir tyngre.

När du har hittat ett tomt däck behöver du en stålvajerlina alternativt ett slitstarkt rep. För att fästa linan eller repet på ett bra sätt som gör att det inte slits sönder så snabbt så ska du ta och borra/skära ett hål i däcket på den

 

Hålet skall ej vara så stort, men så du får in vajern eller repet, glöm inte att göra ett "stopp" inne i däcket på vajern eller linan så att den inte glider ur hålet. I ena änden på vajern/linan så behöver du en ögla för att fästa ytterligare en lina med karbinhake/bgbhaken i. Det kan vara ett koppel eller vad som helst, bara även det är slittåligt.

Anledningen till att det blir ett långt avstånd ifrån däcket och hunden är för att vissa hundar kan tycka det är obehagligt att någonting släpar efter. Hunden brukar oftast vänja sig vid ljudet efter lite träning.
Min hane tyckte i början det var obehagligt, men jag lät honom nosa, smaka och leka med däcket och därefter när dragträningen skulle sätta igång så gick det bra.

Men vad ska jag använda för sele?

När du skall börja och låta din hund dra så skall du ALDRIG låta hunden dra någonting tungt i halsbandet, då riskerar du att hunden skadar nacken och allvarliga skador uppstår.

En bra nybörjar sele som även jag använde var en Björkissele, dom finns att köpa på utvalda ställen för ca 250:-.
Dom är lätta att trä på hunden och ta av hunden, går att tvätta i maskin.



Min hund har redan bra med muskler.

Om din hund redan har bra kondition och en bra muskelmassa så kan även du besöka en bensinmack och få ta ett däck med fälg. Eftersom fälgen väger en del så blir det också snö inuti, det gör att det blir extra tungt för hunden och den får jobba mer.

Då gör du samma som med ett däck utan fälg.
Men det kan vara lite svårt att få fast vajern/linan i däcket om man inte har någon eller kanske klarar av det själv att ta av fälgen för att fästa och sedan sätta fälgen på plats inuti däcket. Vill man inte göra denna procedur så kan man fästa vajern eller linan i fälgen.

Om du inte har en hund som går fot utan koppel så fäster du bara kopplet i halsbandet och beger dig ut på promenad.

ATT TÄNKA PÅ!

Otränade hundar skall till början inte jobba för hårt, då ökar riskerna för att hunden blir skadad. Ta det alltså lungt till en början och öka sedan med tiden. Man kan tex gå 10-15 minuter första gångerna och sedan öka när man märker bättre kondition och muskelmassa hos hunden.
Glöm INTE att värma upp hunden först genom en rask promenad först på 15-20 minuter och sedan efter träningspasset gå en lugnare promenad så hunden får varva ner.


Källa: till texten HÄR
Sista Bilden: Google


Kommentarer
Postat av: linaa vikken pina

Me like!

Tack Sara<3

2010-12-07 @ 06:01:20
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Anonym

oh har du öppnat den:)



Vikken fråga?

2010-12-07 @ 23:54:46
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0