Vilka hundar biter?

Många människor har hört talas om en så kallad "bettlista" som toppas av Golden retriver. Någon svensk sådan lista finns inte, utan det är en amerikansk undersökning som åberopas. Det närmaste en "svensk bettlista" man kan komma är Rikspolisstyrelsens statistik från över anmälda brott med hund. Den ser ut så här:


Rubricering                                                     2005            2006
________________________________________________

Angrepp                                   Sk. "kamphund 140              136
Angrepp                                      Övriga raser 1344            1287
Hund som vapen vid brott                                     9                19
Övrigt, tex bristande tillsyn                                698              862
________________________________________________________
Totalt Antal                                                2191              2304


Källa: Brukshunden



Kommentarer
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

De bitlistorna stämmer inte. Jag har blivit biten av en tysk jaktterrier och kände killen så jag anmälde inte, men det skulle jag ju kanske ha gjort då. Sen vet jag två Laikor som bitit och de sammanlagda 4 betten som jag vet om av dem, är inte anmälda. Och så vet kanske många andra oxå om bett som inte är anmälda. Jag vet inte riktigt hur man ska komma tillrätta med det. Det ligger ju på ägaren att ha koll så att den inte biter någon.

Intressant fråga!

Kramkram

2011-02-05 @ 08:12:48
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: Sabina

Klart det finns mörkertal. Gör det väl i all brottsstatistik?

2011-02-05 @ 12:21:00
Postat av: linaa vikken pina

Ganska fasinerande att d e "kamphundarna" som förbjuds o inte dem som hugger mest... hmm... hur tänkte dem då?

2011-02-05 @ 17:14:49
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: ansepanse

den tabellen kan man ju inte gå efter i vilket fall

2011-02-05 @ 19:29:42
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Kicki

...de spelar ingen roll vilka listor som görs hit eller dit för de finns alltid ett mörkertal men visst kan man få ett hum om vad de e som händer iaf

2011-02-06 @ 17:07:28
URL: http://gammtackan.blogg.se/
Postat av: Mina

Jag & en kompis diskuterade detta med att golden står högst upp på bettlistan, kan kanske vara så att folk förlitar sig så mkt på att golden ska vara en bra familjehund & litar så blint på det att dem faktiskt lämnar hunden ensam med barnen tex. Tror inte en hund tål vad som helst och barn kan va ganska hårdhänta och kanske då biter. Och biter en hund ett barn tror jag chansen är större att man anmäler än om det gäller en vuxen. Detta va bara en liten fundering men tror faktiskt att det kan ligga någon liten sanning i det!

2011-02-07 @ 09:33:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0