Allmän hundrastgård är upptagen av agressiv hund.

Här i uppsala finns det en del hundrastgårdar. Detta är mycket bra! Ofta finns det någon enkel regel så som att plocka upp efter din hund och kasta bajspåsen i tunnan.

Men såklart så kan fler problem komma upp och i ett fall så finns en rastgård där det är en ägare med hund som brukar vara där rätt ofta. Denne har en agressiv hund som ägaren inte vill ska träffa andra hundar så de som kommer till rastgården i hopp om att deras hundar ska få springa av sig, träffa andra hundar och vara lösa ett tag får snällt vänta.

Hur tycker ni det ska vara? Ska den agressiva hunden flytta på sig för de andra eller ska denne kunna ha egentid i rastgården och de andra får vänta på sin tur?








****************************************
En bild jag tog i går då jag fotade lite tjejer, fick med min kusin och Polly 15 veckor!


Kommentarer
Postat av: Carina

Va söt hon är Polly!

Jag går till rastgården för att jag inte kan ha mina lösa, sen är ju Nova så rädd för andra hundar så jag skulle inte bli glad om någon bara släppte in en hund utan att höra att det gick bra. Jag tycker att om man vill vara där själv så ska man få det, men man kan ju inte alltid vara där utan att även andra ska få tillgång till rastgården.

Ha det bra

2011-01-26 @ 18:19:43
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: || mannen som kan prata om hundar ||

Den bilden är riktigt fin :)



Sv: Du kan maila mig på [email protected]!

2011-01-26 @ 20:13:24
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Carina

Va skönt att du kan ha dem lös! Jag vet ju vad jag gjort för fel och vad jag ska göra anorlunda om vi skulle skaffar en valp igen. Träningen har tyvärr legat lite stilla, ja förutom vardagsträning vid promenaderna, jag hoppas jag hittar lusten att komma igång igen.

Ja det är inte kul när det skäller och absolut inte vill lyssna när man säger till dem!

Ja jag vet att 5:45 är tidigt också, men om man annars går upp 4:45 så känns det bättre. Jag jobbar dagtid i tre veckor sen har jag en kvällsoch jour vecka så jag börjar 15:30. Den veckan är jätte skön!

Ha det bra

2011-01-26 @ 20:24:15
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Quila o Ronja

Fin bild!!!

Har aldrig varit i en hundrastgård. Har inte heller något entydigt svar, mer än att hundägarna får ha en kommunikation med varandra.

Sv. Hittade faktiskt massor av kul filmer på berner som kör agility. Kul! Det går ju inte supersnabbt, hehe.



Ha de

Susanne

2011-01-26 @ 20:29:24
URL: http://quilaoronja.blogspot.com
Postat av: ansepanse

jag tycker den agressiva hunden ska flytta på sig, den ska väl ändå inte få egentid där inte

vad söt lilla Polly är, är det en fransk bulldog?

kramar

2011-01-26 @ 20:54:25
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: linaa vikken pina

Jag tycker absolut att den hund som EJ kan vistas med andra gladerligen får flytta på sig.

Rastgården anser jag är till för hundar och inte 1 hund...

2011-01-26 @ 22:39:03
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Thess

sv: ja mer kan man väl inte göra :( men på något sätt så känner jag mej smuttsig och äcklig... han var så vidrig, så fort jag blundar så ser jag hans ansikte framför mig, och hans röst i huvudet är " kom in i bilen och prata, men kom nu då!".... Usch!

2011-01-26 @ 23:49:19
URL: http://stronglove.blogg.se/
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Jag har aldrig varit vid en hundrastgård. Är det självklart att alla hundarna ska leka tillsammans när man släpper in dem. Om inte era hundar går fram till den och era hundar leker för sig själva. Då borde ju lagen gå in & säga att strikt hundägaransvar gäller. Hon kan ju inte ha hunden lös om hon inte har koll på den. För om vi säger att om någon av hundarna skulle ta upp jakt på en hare som kommit in i hänget. Då är det olovlig jakt trots staketet, för våra hundar får inte jaga vilt helt enkelt oavsett. Så om hon inte håller undan sin hund så polisanmäl henne.

Ja, så jag tycker oxå att den aggresiva får flytta sig för er andra=)

Det bästa är ju att inte behöva gå till sådana ställen, utan gå ute i det fria & ha hundarna lösa där istället. Då blir det ju inga bråk & diskussioner=)



sv: De hinder som tar längst tid att lära in är slalom & att få till hållbara kontaktfält på A-hinder, balans & vippen. Sen när man springer bana är det ju att hinna med & placera sig rätt hela tiden för att få de bästa svängarna. Men det är ju det som är tjusningen=) Du kommer säkert att vara jätteduktig på det. Mycket handlar ju om kontakt med hunden=) Ska bli kul att läsa om er här sen då!

Vår agilityträning är i något som kan likna ridhus miljö nu på vintern. Vår agilityklubb är ute på ett gammalt flygfält, så där är två stora inhängnader för där 4 tävlingsbanor får plats. Sen har vi ett underlag inlagt i hangaret, så på vintern så flyttar vi in en liten bana. Man kan ju träna lydnad etc oxå där. Det ingår i medlemsskapet och man löser ut en nyckel mot en disposionsavgift på ett par hundra. Sen är det bara att boka upp tider, så man tränar ifred. Jag har gångavstånd dit=)



Kramkram

ps. Fina bilder det blev=) Du verkar duktig på hår & naglar etc. Synd jag inte bor närmare=))

2011-01-26 @ 23:52:53
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Jag vet knappt vad en rastgård är... ;)

Här uppe har vi milsvidder med skog och mina hundar är alltid lösa...under mitt ansvar!

Det är väldigt sällan jag går med dem i koppel.

Det var en svår fråga ang. den aggr.hundens tid i rastgården. Jag kan nog tycka att man får väl ha en liten dialog mellan ägarna och komma överrens.

Kram & ha en fin dag!

2011-01-27 @ 12:27:01
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Sofia & Flickorna

Hej!

Jag är inne här och läser då och då :)



Ang frågan i detta inlägg så tycker jag faktiskt att den hund som är där först har rätt att ha ensamtid en stund där. Det är väl bättre att den släpps på inhängnat område så att det inte är utan risk för skador på andras hundar. Alla hundar gillar inte andra hundar (och det behöver inte bero på dumma ägare, det finns många orsaker till varför), men alla hundar förtjänar att få springa "fritt" en stund! Tycker jag :)



Trevlig helg!



Mvh Sofia, Doris och Lycka

2011-01-28 @ 15:15:08
URL: http://www.sofiashundar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0