Gästinlägg á la Lina - Hundarnas pälsvård

Som vi alla vet finns de många olika typer av hundraser.
En del behöver knappt någon pälsvård och andra massa pälsvård.
Men vart går egentligen gränsen?
Är det ok att hunden får sitta i bur och knappt gå ut bara för att pälsen kan bli förstörd?
Är det ok att fylla hela pälsen med olika sprejer bara för att den ska stå på ett visst sätt med rätt fluff?

Jag kan tycka att denna skönhetshysteri som faktiskt finns på riktigt är helt galen.
Är det hundar vi pratar om?
Ett djur... ett djur som inte själv kunnat välja detta liv.

Jag har själv jobbat i hundsalong - klippt och trimmat hundar men bara till vardags frisyrer. Inga bollar och shit på pudlar med stora manar osv.
Detta var ett jobb jag trivdes med men hundarna var inte alltid lika förtjusta.
Oftast gick de bra och vi hade några mysiga timmar i salongen med varandra.
Värre var det när man fick in hundar som inte alls va skötta...
Som hundägare har man inte koll på vad man köper för ras?
Missa dem att dem hade en lurvtuss som får tovor om man inte borstar den?
Ja ibland undrar man ju.
Samma sak med kloskötseln... vad gör man hunden för tjänst genom att inte klippa klorna?

Nej vissa människor ska inte ha hund i mina ögon. Men hur ska man lyckas gallra bort dem?



Bilder google


Linas blogg hittar ni HÄR!


Kommentarer
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Herregud, finns det de som färgar sina hundar rosa?!!?

Stackars djur som måste stå ut med massa!! Jag tycker att det är viktigt att hundarna får ett riktigt hundliv. Att det får springa lite i sskogen & på fälten, träffa hundar att snacka med, aktiveras.......

Bra tips det med klorna. Tack!

Hoppas att ni får en toppendag!

Kram

2011-01-20 @ 14:12:56
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0