Hundens namn vid korrigering?

Hundens namn ska ju vara något positivt att använda som vid inkallning. Alltså är jag försiktig att använda hundens namn då man ska tala om för hunden att den gör fel. Jag använder iallafall den metoden att jag berömmer då hunden gör rätt och säger nej vid oönskat beteende. Jag vill inte använda hundens namn vid negativa händelser då det ska förbli positivt.

Hur gör man då när man är ute med fler hundar och inte vill använda en viss hunds namn när den gör något oönskat och man bara vill använda rösten?
Säger jag nej kan det ju vara så att alla hundar tar åt sig?
Tips?

Kommentarer
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Hahaha, det har jag oxå hört ska vara bra! Men jag har fuskat med det. Fast jag har väldigt tydlig skillnad i tonläget. När jag kallar in glatt så är det narturligt mycket ljusare röst & annan betoning nästan=) Om jag kräver inkallning (tex om en bil plötsligt närmar sig) så blir det mer bestämt. Gör de fel så sorterar jag oxå dem på namnen och då kan deras namn uttalas i ett tonläge som nej=) I trappen kan jag viska namnen som ett nej eller dyl och de förstår.

Fast om jag inte behöver sortera så använder jag oxå helst bara positivt kring deras namn=)



♥Önskar dig en härlig ALLA HJÄRTANS DAG!



Kramis

2011-02-14 @ 06:26:58
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: ansepanse

jag har inget tips eftersom jag har samma dilemma, jag har ju två vovvar, så när jag ropar NEJ tittar båda upp på mig

en massa hjärtan till dig - kramar

2011-02-14 @ 10:07:46
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Christina

Tror du inte hunden lyssnar mer på tonläget än namnet i sig? Jag som har många hundar måste ju alltid använda hundens namn men jag använder namnet mer som att de ska lystra för nästa kommando. Typ Minou - hit eller Minou nej. Men har man bara en hund behöver man ju inte krångla till det.

2011-02-14 @ 20:37:57
URL: http://socialahundar.blogspot.com
Postat av: Susann

så söta bilder :)

kikar förbi och önskar en fin kväll :)

2011-02-14 @ 21:07:13
URL: http://blogg.amelia.se/suzz40/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0