PUSSA INTE HUNDEN!



SVA: Pussa inte hunden

Pussa inte hunden och tvätta händerna sedan du klappat den. Den rekommendationen ger Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) hundägare i områden där parasiten dvärgbandmask hittats.

Det första fyndet av parasiten i landet, hos en räv i Uddevallatrakten, reser nya frågor för just hundägare eftersom hundar kan överföra smitta till människa, utan att själva bli sjuka.
Hundar bör hållas kopplade och hundbajspåsar läggas i kärl för brännbart avfall.

 

Artikel i unt: http://www.unt.se/sverige/sva-pussa-inte-hunden-1248688.aspx


Kommentarer
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Jag har funderat på detta nu. Jag kommer kanske vara noggrannare med allt om dvärgbandmasken kommer ner här, men hundarna kommer jag att fortsätta att gosa med och ha i sängen ändå. De är mina bästisar=)

Hoppas att du får en bra dag!

Kram

2011-02-17 @ 10:45:51
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: mirre

Jag vet inte om man ska vara orolig egentligen. Jag kan inte tänka mig att springa och tvätta händerna så fort jag klappat på Dina eller Pennny eller att inte pussas lite med dem, otänkbart!



Hoppas folk blir bättre på o plocka upp efter sin hund för jag har hört att hundar får det om de nosar på andrá hundars bajs...vet inte om det stämmer?



Jag gillar din blogg =)

2011-02-27 @ 10:53:38
URL: http://thenorwayoflife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0