Artikel från www.hundsajten.nu

Möt Linda

– nyutbildad hundfysioterapeut!

Julen är precis över och enligt gammal tradition inföll ”lögaredagen” någon dag före själva julafton. Vi följde med när dvärgpinschern Nitro och den lilla spanieln Zelda upplevde sin baddag inför julen. Med respektive mattar besökte de Linda Grönlunds, 27, ”hundspa” i Ysby, utanför Laholm i Halland. Vi passade också på att prata med Linda, som satsar på att försörja sig som hundfysioterapeut.
Zelda har lite vana av att simma, så det går riktigt bra för henne. Med hjälp av en lina kan Linda lotsa hundarna rätt i bassängen.
 
Efter att ha kuskat runt i världen har Linda via Högskolan i Halmstad i princip kommit hem igen och funnit sitt paradis på jorden. Det låg inte i någon annan världsdel, utan precis om husknuten från barndomshemmet i Veinge, ett annat litet samhälle i Laholms kommun.
 
När, hur och varför kom du på att du ville utbilda dig till hundfysioterapeut?
– Jag har alltid velat hålla på med djur, men trott att det var svårt att försörja sig på. Mitt motto är att "ingenting är omöjligt" varför jag struntade i att fortsätta tro att djur ger inga pengar och började med det helt enkelt!
 
- Om man inte testar så får man aldrig veta! I dag finns det så mycket man kan göra med djur, och människan sätter dem högre och högre upp på sina piedestaler. Jag tror att det har att göra med vårt stressade samhälle, man behöver djur och natur för att kunna koppla av och finna ro. Sedan så frigörs oxytocin vid kontakt med djur, alltså vår egen må-bra-hormon.
 
- Så att jag ville jobba med djur kom jag på när jag var väldigt liten, till just hundfysioterapeut bestämde jag mig för bara ett par år sedan när jag läste en artikel i en hästtidning om det. Jag tyckte genast att det verkade superintressant och perfekt för mig som ville lära mig ett speciellt expertkunnande samtidigt som jag ändå inte ville gå så långt som att utbilda mig till veterinär.
 
Hur lång är utbildningen?
- Den är på ca 1 år och man läser intensivt vid våra träffar, och på distans däremellan. Det ingår grupparbeten, inlämningsuppgifter, praktik, med mera, precis som en "vanlig" skola.
 
Ge exempel på ämnen du läst under utbildningen!
- Vi började med fördjupning inom anatomi. När man masserar är det viktigt att veta vad det är som man känner så man vet om det är normalt eller inte. Sedan så har det varit fördjupningar inom elektroterapi, foder- och näringslära, träningsupplägg, vanliga sjukdomar för hund och som terapeut måste man veta hur man behandlar. Vidare psykologi och etologi såsom berikning, veterinär basmedicin, konvalescens och rehabilitering samt givetvis hundmassage och stretching. Så det är bra mycket mer än själva massagen som vi får lära oss.
 
Berätta om yrket – vad gör man mer än masserar och simmar hundar?
- Själva kärnan i yrket är ju just att hjälpa hundar att komma tillbaka till sitt fullt friska tillstånd, eller förhindra att skador sker för aktiva hundar som utsätts för fysiska påfrestningar. Regelbunden massage och olika övningar samt framför allt simning kan stärka hunden på ett sätt så att skador förhindras. Hur man hjälper hunden beror således på vad det är för en hund och vad problemen är.
 
- Förutom massage och simträning kan man även jobba med stretching, Biolight, laser, löparband under vatten, vanligt löparband, balansbollar, viktmanchetter samt övriga verktyg för att stärka hunden både fysiskt och psykiskt. Många terapeuter använder detta i kombination. För min del har jag fastnat för simträning följt av stretching och massage. Det är ett koncept som fungerar väldigt bra och som flera andra terapeuter använder.
 

Zelda på promenad i bassängen.
 

Så här ser Zelda ut – en blöt liten tjej.
 
- Jag har även en elektromaskin som balanserar upp cellerna i kroppen, en slags hjälp till självhjälp för hunden alltså, men vill såklart utöka med laser eller Biolight. Det får bli en framtida investering! Dessutom skall jag sätta igång kurser i hundmassage för hemmabruk.
 
Hur ser situationen ut på marknaden för folk med ditt yrke?
- Antalet fysioterapeuter för hund men framför allt häst, har ökat. Det hade det inte gjort om det inte hade funnits en efterfrågan. Man måste trots allt ha lite kunder när man är färdig. Jag tror att människan tyr sig mer och mer till djur och natur nuförtiden, vilket leder till att yrken inom detta ökar.
 
- Jag tror att människan psykiskt sett mådde mycket bättre när vi brukade vår egen jord och utfodrade våra egna djur, vars mjölk eller kött sedan gick till försäljning. Vi var beroende av djur och natur då för transport och överlevnad. Nu behöver vi inte djuren på samma sätt, men psykiskt så är vi nog mer beroende av dem nu än någonsin.

- Efter att själv ha bott i olika storstäder i olika länder, kände jag detta mycket starkt. Det finns inget bättre än att börja dagen med att mocka hästskit eller promenera sin hund. Eller om vi går ännu längre tillbaka, att dra ut på jakt eller samla bär och nötter till frukostbordet. Det är helt enkelt inpräntat i människan efter tusentals år. Jämför med hur länge datorn har funnits!
 
Hur länge har du själv haft hund?
- Jag är uppvuxen med hundar sedan 1 års ålder. Jag kommer inte ihåg ett liv utan hundar och kan inte tänka mig ett utan dem. Mina föräldrar hade då ett par chow chow som var mina trogna lekkamrater i många år. Mycket av det som jag kan om hundar har dessa ”chowar” lärt mig - de är mina läromästare. Nu har jag en liten cavalier king charles spaniel, Zelda. Tanken är att starta en kennel framöver, där hon får bli "urmodern".
 
Känns det som att det kommer att fungera för dig – d v s att du kan försörja dig på detta?
- Det tror jag absolut. Mitt mål i livet är inte att bli rik utan att få syssla med sådant som jag tycker är roligt och givande. Dock så måste man ju alltid försörja sig, vilket jag absolut tror att det här kan göra.
 
- Jag skulle gärna vilja att veterinärer skickade remisser till mitt hundsim. På detta sätt kan jag få träffa hundarna en gång i veckan vilket är optimalt för deras träning, utan att ägarna blir ruinerade. De får ju pengarna tillbaka från sin försäkring, så får man hoppas att de har en sådan!
 
Tycker du att du hittat rätt nu, när du kan koncentrera hela verksamheten till Ysby?
- Det tycker jag absolut. Ett hundsim är varje hundfysioterapeuts dröm och där vill jag kunna arbeta i flera år framöver. Det ger ett fräscht, fint och professionellt intryck till kunderna. Dessutom kan jag gå fina promenader med Zelda på mina raster.
 
Har du träffat på någon hund som varit aggressiv under yrkesutövningen?
- Aldrig. Jag känner av stämningen hela tiden och går aldrig över gränsen. Hunden måste känna att man respekterar den samtidigt som man inte är för mesig. Är man bara lugn och bestämd händer inga olyckor och hunden kan känna sig trygg.
 
- Sedan så kommer det ibland in hundar som är väldigt stressade, då får man göra det bästa man kan för att den skall känna sig trygg, det tar oftast några gånger men brukar ge med sig till slut. Hunden får då också ett bättre självförtroende på köpet. Hundar kan göra utfall som de egentligen inte menar om de har mycket ont, men det har som sagt inte hänt ännu. Det kommer kanske någon gång?
 
Tycker du att någon ras/några raser är enklare att behandla än andra?
- Nej, inte när det gäller massagen. Det är mer från hund till hund och hur deras personlighet är. Vad gäller simmet så är mindre hundar lättare att simma eftersom de är mer lätthanterliga.
 
Har du fler tankar om att utveckla sin verksamhet?
- Oh ja, det har jag alltid! Jag har dock inga lika detaljerade planer som jag är van vid, utan har nu lärt mig att livet kan komma med roliga överraskningar som det gäller att hoppa på.
 
- Men ett bestämt mål är att flytta ut på landet där jag även kan ha en hästverksamhet, det är det enda jag saknar i dagsläget. Annars så vill jag bara att simmet skall kunna flyta på med nya och gamla kunder, högre krav än så har jag egentligen inte. Men utveckla det kan man alltid göra!
 
Efter simturen får Nitro massage av Linda. Det gör att musklerna slappnar av och att det inte blir någon träningsvärk efter äventyret. 
Text: Hasse Norling
Foto: Hasse Norling

Kommentarer
Postat av: Anna & Nova

Bra artikel :)

Kul att du tittade in på min blogg, välkommen :)

2011-01-07 @ 07:18:02
URL: http://ellegaard.doggyblogg.se/
Postat av: linaa vikken pina

o någe i stil me detta skulle man ju utbilda sig till.

Sara du som har koll.. vart hittar man olika utbildningar?

Skulle behöva lite nytänk i min hjärna just nu.

Tack för att du finns love u<3

2011-01-07 @ 10:13:55
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/
Postat av: Veronika

Hej!

Bor du & Lina nära varandra?

Ja, tänk om du & Lina kan ha något sånt tillsammans=) Jag tror på att ha mycket samlat. Som trim, friskvård tex sim, massage etc, djurbutik, inomhusträningsbana med en knuten hundexpert till centrat, en veterinär som ger vac där ibland, hunddagis&pensionat, kurser & föreläsningar.

Lim, min BC, ÄLSKAR att simma. Han har en flytväst för han är i så länge. Han har bra simkondition. Hoppas att Viktor oxå kommer att älska det=)

Ha en bra dag!

Kram

2011-01-07 @ 12:24:04
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0