Träningsmetoder och motivering

Klicker?
Godis?
Leksak?
Rösten?

Det finns många olika saker som hjälper inlärningen och håller uppe motivationen, vad använder du?

Jag använder olika metoder i olika situationer. Min jack russel är rädd för trafik som kör snabbt förbi, jag har kommit så pass långt att han svarar på godis som avledning. När vi tränar lydnad så som fot, platsliggning, ställande vid gång osv. använder jag enbart rösten, han blir för okoncentrerad av godis i dessa situationer. Vid inkallning på mycket långt håll har jag en liten tuta för att öka motivationen samt godis då han fullfört. Vid inlärning av trix är ju godis oslagbart för oss! Jag provade klicker ett tag, känns inte riktigt som min grej men har heller inte gett det en ärlig chans men förstår inte riktigt tjusningen. Lilla Polly 14 veckor motiveras och beröms med röst, godis och leksak! Hon är jätteduktig! Fransk bulldog som Polly är har ju inte någon svans som hon kan visa att hon är glad med men det syns verkligen på hela henne när hon är lycklig!

Hur gör ni för att motivera och lära in nya saker?




Kommentarer
Postat av: Malin

Tack tack :) Vad kul att du ska ställa ut i vår. Ja det är lite nervöst men ruskigt roligt (när det går bättre än vad det gjorde på my dog ;)). Ska ut på lite fler inofficiella nu i vår och bygga upp ett förtroende i hanteringen igen, det gick ju så bra innan. Lycka till! Och btw, jag använder klicker och korv eller köttbullar. Hemma går det bra att träna med leversnittar och annan hundmat än valpens egna men ute blir det för mycket annat som är roligt då är det köttprodukter.

2011-01-19 @ 08:53:43
URL: http://www.ciaran.doggyblogg.se
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Som det är just nu så är det röst, kel & godis med Viktor. Leksak är än inte hans favvo. Med Lim är det röst, kel, leksak & godis.

När man lär in äär ju den rätta motivationen det viktigaste för lärandet. Jag kämpar med Viktors apport=)

Kram

2011-01-19 @ 15:20:50
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: linaa vikken pina

Här hemma blir de

Tilda - Godis o klicker

Luzza - Röst,godis,klicker och triggning o kamp:D

2011-01-20 @ 02:47:15
URL: http://linaabjornemalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0