Vet ni vad Amichien Bonding är?

Detta är ett inlägg av Angelica som använder denna metod. Kolla in hennes blogg och fråga gärna om ni undrar över något! Jag har bett om att få några korta konkreta tips på hur man utövar detta som i såfall kommer i ett kommande inlägg :)

Lite generell information angående Amichien Bonding.

Amichien Bonding är en metod som är utvecklad av Jan Fennell, även känd som The
Doglistener. ”Metoden” ger dig möjlighet att lära dig att kommunicera med din hund på ett framgångsrikt
sett utan stress.

Att använda denna ”metod” är enkelt och vänligt och du behöver inte andra träningstillbehör. Det är en
livsstil att leva efter tillsammans med familjen och hunden. Alla kommer att kunna ha glädje av varandra
i en stress fri miljö. Anledningen till att vi inte kallar det ”tränings metod” är för att vi inte tränar hunden
att sluta vara t.ex. aggressiv. Vi tränar oss själva att ge rätt signaler till våra hundar. Så om jag nämner
metod så är det för att vi människor ska lära oss detta.

Våra hundar (oavsett ras) har sitt ursprung från vargen och är ett flockdjur. Den anser sig alltid vara
en del av flocken oavsett hur och var vi lever. Alla som finns i familjen är en del av flocken i hundarnas
ögon.

Amichien®Bonding bygger på 4 grundstenar

Jakt

När man tar ut hunden på en promenad så tar man ut hunden ur sitt revir och sitt trygga näste.

Genast kommer den ut och känner lukter från andra djur, det är bilar, barn, cyklar och hundar

som cirkulerar utanför. Hur ska hunden bete sig? Det är inte lätt för en hund att leva i en så kallad

människovärld när dem inte har någon aning om vad en bil är. De flesta hundar har åkt bil, men

vad får oss att tro att hunden vet att en bil är ett färdmedel som vi färdas i för att ta oss bland olika

platser? Vi måste börja tänka om i nya banor när vi hanterar våra hundar. Dom förstår inte vårt språk

och kommer troligtvis aldrig göra det. Därför bör vi lära oss deras språk så att vi kan kommunicera

med dem och lära oss att en promenad för oss är jakt för en hund.

Fara

Fara kan man dela upp i olika kategorier och platser. En hund känner fara när den inte kan kontrollera

saker som sker i omgivningen. Det kan vara att dörrklockan ringer, hundmöten, människor som

kommer innanför dörren som dem inte känner igen. Tänk er att Alfa vargen, eller rättare sagt alla Alfa

djur som tar hand om sin flock ligger och vilar lugnt i deras revir och helt plötsligt kommer det in andra

individer/djur i deras trygga zon och börjar äta av deras mat och dricker deras vatten, lägger sig ner

på deras favorit platser. Hur reagerar djuren då? Om ni inte har sett dokumentärer om flockdjur så

kanske ni inte vet hur en flock beter sig i denna situation, men ni som har det borde känna igen och

förstå vem av alla dessa i flocken som kommer signalerar att det är OK för individerna att vara där

eller inte vara där.

Separation

Hur beter sig hundar när man lämnar dem ensamma hemma? Hur beter dem sig när vi kommer

tillbaka? Om en hund ser sig som flock ledare så är det aldrig acceptabelt för dig att lämna flocken och

kliva utanför dörren utan han/hon. För det e ju han/hon som är ALFA, och Alfa är alltid den som leder

och bestämmer när det är dags att gå på jakt eller förflytta sig. Så vi måste tänka efter, vad kan jag

göra för att min hund ska förstå att jag bara ska springa till affären och är tillbaka om 15 minuter? Du

kan aldrig förklara det för din hund utan du signalera att dem kan vara trygga utan dig.

Mat

Vem gillar inte mat? Men hur får vi tag i maten? När vi människor ska äta så måste vi först och främst

jobba ihop pengar för att kunna inhandla maten. Så hur utfodrar ni era hundar? Står en skål framme

hela dagarna och fylls på när hunden små ätit hela dagen? Hur äter flockdjuren? Har ni sett vargar

skaffa mat? En Alfa varg ser alltid till att jaga maten, det är Alfa hanens jobb att skaffa mat till sin

flock. Alfa hanen äter alltid först eftersom han ska vara starkast och ha mest energi, när han har ätit

klart och lämnat sitt byte är det flockens tur att ta sig an bytet. Medans Alfa hanen går o vilar magen.

Så hur ska vi mata våra hundar om vi ska anse oss som Alfa ledare?

Genom att använda rätt signaler med dessa grundstenar så kommer du att kunna visa din hund tydliga
signaler om vem som styr flocken och vilken roll din hund har i rangordningen. För hunden blir det att all
press tas bort och den förlitar sig på dig som tar alla initiativ och är en trygg beslutsfattare. När pressen
och trycket från att vara en ledare i flocken är borta hos hunden så blir den mycket mer stressfri och mer
mottaglig för dina önskemål i vardagslivet och träning.

Amichien®Bonding är inte en Quick fix lösning, Men när du väl fått allt på plats så är det en enkel
metod att leva efter och det blir en livsstil. Att leva med metoden ger dig många underbara år med din
hund i harmoni och glädje. Det spelar ingen roll hur många hundar du har för som flockledare signalerar
du lika till alla. Din hund är en del av din familj, visa den tydliga regler och respekt så får du en hund
som visar likamycket tillbaka genom att tycka om att vara med dig och lyssna på dina önskemål därmed
har ett underbart samarbete börjat. Med rätt signaler får du en hund som VILL vara med dig AV EGEN
FRI VILJA och inte MÅSTE.

Lite om hur man utövar själva metoden:

När jag började med Amichien Bonding så kände jag. ”Vart ska jag börja?” Hur ska jag få min lilla
pinscher att sluta vilja bita mig när jag inte tycker han ska sova i sängen, hur ska jag få han att sluta
skälla och nästan gå till attack mot nya människor, hur ska jag få han att acceptera att jag faktiskt
vill ha vänner hem till mig. Jag hade så många frågor i mitt huvud att jag kände att det är försent,
min hund kan inte ändra sig. Han blir bara argare när jag säger åt honom. Jag lät han styra mitt liv,
jag tog inte hem folk. Lät min man bli utskälld när han skulle gå och lägga sig i sängen. Jag lät alltså
min lilla pinscher Leon att styra mitt liv i hemmet och utanför. Men sen kände jag att detta är sista
utvägen, Amichien Bonding är något JAG ska lära mig, inte min hund. Min hund vet ju redan vad han
vill och hur han ska agera för att äga allt och alla. Nu är det min tur att lära mig så han förstår att jag
är ledaren.

Min lilla hund mådde ju inte bra, Hur ska han kunna vara en ledare i en värld han inte ens förstår?

Med Amichien Bonding kan du hjälpa din hund att förstå situationer lättare, Du kan hjälpa din hund
genom att visa att du hanterar situationen. Du kan även hjälpa andra hundägare genom att du
signalerar rätt mot deras hundar.

I min egen blogg så kommer jag varje dag att berätta om framgångarna och motgångarna jag har haft
med min lilla Leon. Jag kommer även berätta mer om hur jag kontrollerar situationerna och hur man
börjar utöva denna metod.

I början trodde jag aldrig att detta var möjligt men sedan gick jag till en ”tränings promenad” som
Mervi Kärki (Högt rekommenderad Dog Listener i Sverige)höll i. När jag kom till platsen för träningen
så kom Mervi gåendes mot mig och säger med hög ljus röst ”Hej Angelica, vad kul att äntligen träffa
dig”. Så räcker hon fram handen och hälsar på mig. Jag minns hur jag tänkte, fan nu hoppar Leon
upp och biter henne, För det är så han alltid gör med människor som hälsar på mig. Men vad gör
Leon? Han skäller inte ens, han bara står bredvid mig och går fram och små luktar lite på Mervi och
sedan går han tillbaka och ställer sig bakom mig. Hur var detta möjligt?? Han har aldrig gjort så innan
och jag har aldrig provat metoden så jag kunde ju inte gjort något heller? Men då förstod jag, Mervi
signalerade rätt. Hon gav Leon signalen att ”Jag är inte här för att utgöra ett hot mot dig, Jag vill bara
hälsa på din matte”, Efter den dagen så viste jag att jag kunde göra detta, jag kan få Leon att må bra
igen.

Gå gärna in på hemsidan www.Hundinspiration.se som är Mervi Kärkis egna hemsida. Hon har

även en hund och katt butik. Mervi bloggar även och hennes blogg kan ni följa om ni går till http://
hundinspiration.blogg.se

För att komma till min blogg så gå in på http://anjelikah.wordpress.com , där har jag olika sidor som
en personlig sida om mig själv och vem jag är. Jag har även en sida där jag bloggar om lite olika saker i
mitt liv. Men sen har jag en flik som det står ”Leon och Batgirl”, På denna sida kommer ni kunna följa
min vardag med mina hundar och metoden Amichien Bonding. Ni kan även nå mig personligen på
[email protected]


Kommentarer
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Nja, det resonemanget köper jag inte riktigt. Men det är ju kul att läsa om olika tankar. Är det något du lever eftr i din flock Sara? Kul att höra hur olika tänker=)

Nu ska jag inte säga att allt är fel, men mina hundar förstår mycket av min värld för de vill kunna läsa av den för de har förstått att jag & den är en tillgång för dem. Sen läser jag ju av mina hundar för jag är mån om deras välmående etc.

Som jag behöver inte säga att jag ska gå till affären i 15 min, mina hundar har lärt sig att jag kommer tillbaka så de kan lugnt vänta på mig. Som dörrklockan ser de inte som en fara, de har lärt sig att det ljudet betyder att det kan komma någon rolig person. Men jag tar hand om allt så de behöver inte fundera på det, vem som kommer in etc=) Fast när jag äter min macka så får de sistan som de beskriver att alfahunden gör. Men jag kan mycket väl ge dem deras mat först i köket innan jag sätter mig med min egen.

Hoppas att du inte tar illa upp nu när jag inte håller med.

Ha det bra!

Kram

2011-01-11 @ 23:05:25
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/
Postat av: Angelica

hej Veronica,

Det jag menar med att lämna hunden ensam är inte att jag ska få dom att förstå att jag är tillbaka om 15 minuter. Det man vill få fram till hunden är "som dina hundar" dom ska känna sig trygga och veta att jag är tillbaka snart och att dom inte behöver stressa upp sig. Alla hundar och ägare behöver ju inte följa amichien bonding. Då det finns de hundar som faktist vet att deras ägare är ledaren. men sen finns det de hundar som faktist inte har förstått det och behöver rätt signaler från deras ägare :O)

2011-01-11 @ 23:49:57
URL: http://anjelikah.wordpress.com
Postat av: VERONIKASTJEJSNACK

Jag tycker att det är bra att alla hundägare försöker finna sin väg för sitt ekipage. Så det är jättebra Angelica att ni finner er väg så att ni mår bra och har ett riktigt roligt hundliv tillsammans=)

Jag försöker hitta mina guldkorn i alla sammanhang & gör så att jag förbättras hela tiden. & genom att läsa andras tankar gör ju oxå att man antingen förstärker sina egna och/eller tar till sig annat=)

Jag älskar mina gulliga lurvbollar & är glad när andra oxå ordnar med sina små lurvbollar=)

Ni får ha en toppendag!

Kram Veronika & hundarna

2011-01-12 @ 07:00:01
URL: http://veronikastjejsnack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0